Ja ha completat el 0% d'aquesta enquesta
Avís: l'execució de JavaScript està desactivada en el navegador. És possible que no pugues respondre totes les preguntes de l'enquesta. Verifica els paràmetres del vostre navegador.

INSCRIPCIÓ MATINAL FUSTER 2022

Matinal Joan Fuster. Pràctiques educatives fusterianes aplicades a secundària

L'aforament està limitat a 105 persones.

En cas que trobeu la inscripció desactivada, envieu un correu electrònic amb les vostres dades a cdciencia@uv.es i vos inclourem a la llista d'espera.

Aproximació didàctica a la història, la filosofia i la llengua a través de l’obra de Joan Fuster

Dissabte 17 de setembre de 2022

València, Octubre Centre de Cultura Contemporània (OCCC, C/ Sant Ferran, 12)

De 9 a 14h.

L’objectiu més important de l’Any Joan Fuster ha de ser la divulgació de l’obra de qui va ser l’autor valencià més influent de la segona meitat del segle XX, particularment entre els i les joves. I en aquest sentit són molt importants les propostes d’actualització de les formes d’abordar-lo de manera suggeridora en l’aula.

Aquesta Matinal està pensada amb una voluntat doble: facilitar, primer, una aproximació engrescadora a la riquesa i diversitat de l’obra fusteriana i, a continuació, la presentació de propostes didàctiques a partir del treball dut a terme per professorat de secundària en actiu amb coneixement del tema i, també, del medi (la realitat dels centres d’ensenyament).

Programa de la jornada

09,15 – 09,30h. Benvinguda.

9,30 – 10,15h. Mercè Durà Subies, “TIC i TAC amb Joan Fuster. L’homenot de Sueca en les aules dels segle XXI”.

Viatge pel País Valencia, publicat en català el 1971, serà el fil conductor de la nostra experiència didàctica. Fuster tenia una passió indiscutible i era l’obsessió per la vida i el destí del seu poble, per això, aprofitarem els itineraris que ens proposa en aquesta obra per conèixer i investigar el nostres país. Intentarem motivar el pensament crític i el compromís ètic a través de les TIC i de les metodologies actives en què l’alumnat és el centre del seu propi aprenentatge. Ens deixarem portar per la mirada que Joan Fuster ens llegà, poder-nos pensar.

10,30 – 11,15h. Silvia Martínez Fabregat, “Aproximació didàctica de Fuster en l’aula de Filosofia. La filosofía d’un no filòsof”.

Fuster no apareix al llistats tradicionals de filòsofs. El tractem de pensador, d’assagista, intel·lectual... no és un filòsof acadèmicament parlant malgrat que els temes que tracta i laproximació encuriosida i vibrant és molt filosòfica. Aquesta és la raó principal per la qual els textos fusterians són un material molt versàtil per a introduir a l’aula de filosofia. El pensament de Fuster s’apropa a diversos temes filosòfics tradicionals –els quals tenen l’actualitat intemporal dels clàssics– que plantejats des de la ironia, constitueixen una perspectiva encisadora i fresca mitjançant la qual provocar l’alumnat perquè deixe volar el seu pensament.

11,30 – 12,15h. Pausa cafè.

12,15 – 13h. Antoni Rubio i Reverter, “Joan Fuster, una mirada heterodoxa i panòptica de la Història”.

La relació de Joan Fuster amb la Història –i, en conseqüència, amb els historiadors– ha estat ben intensa i ofereix un camp de treball gegantí dins de l’aula. Els escrits fusterians proporcionen un material valuosíssim per a treballar la història des d’una perspectiva sociolingüística, així com per a abordar èpoques cabdals del País Valencià i de la resta dels Països Catalans, com el passat islàmic, l’Edat Mitjana a la Corona d’Aragó, l’Edat Moderna (amb l’estigma històric de la “Decadència”), el franquisme o la transició. També resulten molt aprofitables per a connectar el nostre passat des d’una perspectiva antropològica amb expressions culturals actuals que interessen l’alumnat, com la tradició festiva (Falles, Fogueres, Moros i Cristians...), o amb temes d’actualitat candent, com la situació econòmica, l’ascens de la ultradreta, el consum de drogues o els conflictes generacionals. Un camp vastíssim de treball, heterodox i panòptic, com l’obra mateix de Joan Fuster.

13,15 – 14h. Debat final amb els tres ponents.

Ponents

Mercè Durà Súbies

Llicenciada en filologia per la Universitat de València. Professora de secundària des del 1988. Ha estat professora associada del Departament de Didàctica de la llengua de la Facultat de Magisteri de la Universitat de València, tasca que va deixar per passar a desenvolupar el càrrec de cap del Servei d’Innovació i Qualitat de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport del 2015 al 2020. Coautora de llibres de text per a l’ESO de l’editorial Voramar i del Manual per al comentari de text. PAU de l’Editorial Germania. Ha fet formació al professorat en TIC i en TAC, i és membre de l’Associació Un entre tants, xarxa cooperativa d’experiències TIC per a l’ensenyament.

Ha portat Joan Fuster a l’aula en tots el nivells d’ESO i Batxillerat. El seu alumnat ha conegut l’obra i la persona de Fuster des de la lectura, el comentari de text, les tipologies textuals, les TIC i el desenvolupament artístic, així com a través de les metodologies actives.

Silvia Martínez Fabregat

Llicenciada en Filosofia per la Universitat de València en 2008, va continuar la seua formació estudiant el Màster en Pensament Filosòfic Contemporani. Es va doctorar en Lògica i Filosofia de la Ciència en 2017, i es va especialitzar en la branca de teoria de l’argumentació.

Ha publicat diversos articles i capítols de llibre en relació a l’ús de la ironia com estratègia retòrica i la dimensió pragmadialèctica general dels discursos. Actualment és membre col·laborador del grup dinvestigació Methodos de la Universitat de València i professora de filosofia al cos de secundària.

Antoni Rubio i Reverter

Llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat de València. Professor de Secundària, amb un interès especial pels projectes multidisciplinaris que combinen matèries com Història, Llengua, Plàstica o Música, entre d’altres. També ha treballat en el departament didàctic de l’editorial Bromera.

A banda de l’activitat docent, escriu articles d’opinió al setmanari El Temps. És autor de l’assaig Valencianisme líquid i coautor de Del Sud, en què s’analitza la història recent del País Valencià des del vessant polític i cultural; també ha publicat articles sobre l’evolució històrica dels noms de les terres de parla catalana i ha participat en les obres corals Ara, País Valencià i País Valencià, avui i demà. En el camp de la narrativa, ha publicat el llibre de relats Black Friday i és coautor de la novel·la juvenil La taca. Membre de la Comissió Cívica del centenari Joan Fuster.

 

 

Moltes gràcies pel vostre interès
Hi ha 5 preguntes en aquesta enquesta.

La Universitat de València-Estudi General (d'ara endavant, «UV») està plenament compromesa amb el respecte a la privacitat de les persones. A aquest efecte, i a fi de garantir l'aplicació del dret fonamental a la protecció de dades de caràcter personal, la UV ha adoptat la present política bàsica de protecció de dades, la qual té la seua base en el Reglament (UE) 2018/1725, General de Protecció de Dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, i s'aplica amb caràcter general a qualsevol lloc web dins del domini "www.uv.es", portal institucional de la UV.

més informació